
W magazynach, gdzie wykorzystywane są roboty przemysłowe do przenoszenia elementów, powtarzalne i obciążające zadania mogą być realizowane z dużo większą wydajnością i precyzją niż przez ludzi. [1]
Jednak w zakładach, gdzie poruszają się roboty autonomiczne i jednocześnie operują tradycyjne wózki widłowe, często dochodzi do kolizji lub zatorów. Roboty nie dostrzegają nisko położonych wideł maszyn, co może prowadzić do problemów. Sytuacja staje się jeszcze bardziej skomplikowana, gdy konieczne jest wycofywanie wózka ciągnącego za sobą szereg wagonów lub koszy. Zazwyczaj dzieje się to w wąskich przejazdach łączących dwie hale, ale także w magazynach, gdzie konieczne jest przemieszczanie się pomiędzy regałami.
Aby zapobiec kolizjom, wprowadzono system antykolizyjny, który informuje o zbliżaniu się do przeszkody i reaguje w odpowiedni sposób. Roboty automatycznie zwalniają i emitują sygnały dźwiękowe, ostrzegając osoby znajdujące się w pobliżu o konieczności zachowania ostrożności.
W przypadku wózków widłowych, na maszynach montowane są readery, sygnalizatory oraz czujniki, które powiadamiają kierowcę o obecności pracujących robotów w pobliżu. Dzięki temu kierowca jest ostrzegany i może odpowiednio zareagować, na przykład zwolnić lub zatrzymać wózek, a także skorzystać z sygnałów dźwiękowych lub świetlnych informujących o zagrożeniu.
System działa w oparciu o niskie częstotliwości 125 kHz i 433 MHz. Technologia ACTIVE RFID znajduje szerokie zastosowanie nie tylko do ostrzegania i wykonywania akcji sterujących, ale również dzięki swojej precyzji do pozycjonowania obiektów, które mogą być monitorowane w systemach nadrzędnych w czasie rzeczywistym w ujęciu strefowym.
Jest to typowe zastosowanie ACTIVE RFID w systemach bezpieczeństwa do informowania operatora maszyny, wózka widłowego lub innego pojazdu o wkroczeniu w strefę jego pracy osoby, która może być narażona na niebezpieczeństwo.
System składa się z kilku elementów:
– urządzenia aktywującego czujniki w strefie wraz z readerem do odczytu danych i załączenia sygnału,
– sygnalizatora (jeśli nie jest zainstalowany razem z aktywatorem),
– czujników.


System instalowany jest na pojazdach autonomicznych i wózkach widłowych. Są one wyposażone w aktywator, reader oraz tag, który przesyła informację o obecności w wyznaczonej strefie do readera. Po wykryciu obecności, do robota wysyłany jest sygnał nakazujący zatrzymanie. Czas reakcji wykrycia czujnika w strefie wynosi 200 ms.
Tagi mogą być również umieszczane na pracownikach oraz montowane na ruchomych elementach, aby wyznaczać strefy ostrzegawcze zarówno dla robotów, jak i wózków widłowych.
Efektywna intralogistyka oraz zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak systemy antykolizyjne oparte na ACTIVE RFID, są kluczowe dla utrzymania płynności i bezpieczeństwa pracy w magazynach. Integracja robotów przemysłowych i autonomicznych z tradycyjnymi wózkami widłowymi stawia nowe wyzwania, które mogą być skutecznie rozwiązane dzięki innowacyjnym systemom monitorowania i ostrzegania. Dzięki temu możliwe jest nie tylko zwiększenie wydajności operacyjnej, ale także zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i minimalizacja ryzyka kolizji. Wprowadzenie takich technologii do codziennej pracy magazynowej stanowi krok w kierunku bardziej zautomatyzowanej i bezpiecznej przyszłości logistyki.
[1] Firma Astor jest dostawcą i generalnym wykonawca kompleksowych systemów intralogistyki dla firm przemysłowych i logistycznych. W ofercie znajdują się roboty mobilne i widłowe AGILOX, wyposażone w czujniki laserowe i kamery 3D, które realizują procesy przewożenia pojemników i palet z półproduktami lub produktami gotowymi oraz współpracują z urządzeniami odbierającymi te ładunki. Czytaj więcej -> https://www.astor.com.pl/poradnikautomatyka/astor-dostawca-efektywnych-rozwiazan-intralogistycznych/